KES ON STILIST?

Stilisti eriala on väga lai ning hõlmab erinevaid valdkondi ajakirjandusest personaalse stilistikani. Vastavalt töö eesmärgile ja iseloomule on ka stilisti ülesanded pisut erinevad, kuid suures plaanis on stilist vastutav selle eest, kuidas keegi välja näeb, olgu see siis fotol, tele-ekraanil, punasel vaibal või kontoris. Hea ja asjakohane stilistika aitab müüa ideid, trende või tooteid. Kuid olemas on ka stilistika haru, mis keskendub üleüldisele pildile ning kontekstile, kujundades modelli ümbritseva keskkonna.

Stilist loob ja kujundab kellegi või millegi stiili/välimuse ning edastab mingit teatud sõnumit.

Ajakirjandus (editorial styling)

Stilist peab oma tööga edastama ning rikastama vastava artikli teemat, meeleolu ja kontseptsiooni. Ta on nagu visuaalne jutuvestja. Editorial styling annab stilistile vabamad käed loomingulisuse osas kui näiteks reklaamfotode stilistika, kuid stilisti ülesanne on siiski jääda vastava ajakirja või väljaande stiili piiridesse.

Reklaam, kaubandus (commercial styling)

Commercial styling‘u eesmärk on müüa mingit toodet või teenust teatud sihtgrupile. Sellisel juhul on stilist üldjuhul osa suuremast turundustiimist ning stilist peab järgima kindlat plaani. Fotosessiooni ajal on stilisti peamine ülesanne kindlustada, et riided, mida modell kannab, näevad seljas head välja. Reklaamfotode puhul on oluline sõnum, mida stilistika edastada aitab, kuid nt. veebipoe toodete pildistamisel on põhirõhk ühel teatud tootel. Samuti ei ole stilisti käsi mängus ainult moe reklaamimisel, vaid igas tööstusvaldkonnas.

Vaikelu (still-life styling)

Still-life styling on asjakohane, kui tahetakse reklaamida mingit kindlat toodet ilma modellita. Rohkem levinud ilu- ja kosmeetikatoodete reklaamimisel, kuid suuresti ka rõivakataloogides.

Personaalne stilistika (personal styling)

Personaalses stilistikas on erinevaid suundasid. Staaristilisti ülesanne on kindlustada, et tema klient kannab oma imagole vastavat rõivastust, olgu see punane vaip, mõni muu üritus või igapäevaelu. Stilist vastutab selle eest, et staar tunneks ennast hästi ja enesekindlalt, seega peab stilist ennast vahetevahel ka psühholoogi kingadesse panema.

‘Tavainimeste’ stiliseerimisel on stilisti ülesanne lähtuda oma kliendi stiilimuutuse eesmärgist. On olukordi, kus klient alustab uuel töökohal ning vajab garderoobi uuendust või lihtsalt abi, et enda kehatüübile ning elustiilile sobivat rõivastust leida. Samuti on stilisti ülesanne süstida oma klienti enesekindlust ning julgust iseennast rõivastusega väljendada.

Personal shopper ehk isiklik ostukonsultant läheb kliendiga koos riidepoodidesse ning aitab valida ja sobitada erinevaid komplekte samuti lähtuvalt kliendi kehatüübist ning elustiilist. Vajalik on olla kursis erinevate kehatüüpide, rõivalõigete, kangaste ning värviteooriaga (millised värvid sobivad omavahel kokku; rõhutavad kehakuju; salendavad jms).

Lisaks eelmainitud valdkondadele on stilistil tähtis ülesanne ka televisioonis, moe-etendustel, teatrietendustel ja filmides.

Töö iseloom

Enne kui kõik teised stilisti töö lõpptulemust näevad, peab stilist tegema korralikult uurimustööd. Kõige lihtsam näide selle kohta on kindla ajastu teemaline fotosessioon – stilist peab olema kursis tolle ajastu trendide ja tavadega. Samuti on väga oluline olla kursis praeguste trendidega. Kindla brändi jaoks töötades on stilisti ülesanne olla kursis antud brändi sihtturu, väärtuste ning esteetikaga.

Ajakirjanduse puhul järgneb taustauuringule kontseptsiooni loomine ning detailide planeerimine – riided, meik, soeng, asukoht. Pannakse kokku moodboard, mis näitab inspiratsiooni ja detaile, mida projektis kasutatakse. See on väga kasulik fotograafile, näitamaks soovitud valgustust, poose ning vaatenurki. Samuti on moodboard meikaritele ja juuksuritele, mis näitab soovitud meiki ja soengut.

Keskkonnasõbraliku moe teema moodboard

Olenevalt eelnevalt selgitatud valdkondadest on stilisti ülesanded pisut erinevad, kuid suures plaanis on stilist vastutav rõivaste, aksessuaaride ning lisa-esemete leidmise ning korrashoiu eest. Ta peab leidma projektile vastavalt sobivad modellid, meikarid, juuksurid ning abilised. Vajadusel ka fotograafi ning valgustajad. Fotosessiooni ajal on stilisti ülesanne jälgida, et modellide välimus oleks laitmatu ja kõik läheks plaanipäraselt.

Stilist peab olema isiksuselt kiire kohenemis- ning organiseerimisvõimega ja oskama teistest mitu sammu ette mõelda. Lisaks sellele hea suhtleja ning ajaplaneerija.

Minu esimene stilistika sessioon

Kuidas stilistiks saada?

Eeldus heale stiilitunnetusele ning visuaalsetele ideedele. Eelistatav on bakalaureusekraad moedisainis, moekaubanduses (fashion merchandising), moeajakirjanduses, moekommunikatsioonis, fotograafias, visuaalkunstis vms. Kasuks tuleb kogemus moefotograafi või stilisti abilisena, müügikonsultandi või visual merchandiser‘ina. Mida rohkem kogemust ja parem portfoolio, seda paremaid tööotsi on võimalik saada. Võimalus on töötada ka kindla ettevõtte jaoks, kuid enamus stilistid on vabakutselised. Samuti, mida rohkem tutvusi, seda parem.

Kus saab stilistikat õppida?

Eesti Kunstiakadeemias on võimalik õppida Moedisaini põhiõppes ning eraldi erialana on olemas ka Moestilistika.

Inglismaal on mitmeid ülikoole, kus saab õppida moekommunikatsiooni (fashion communication/promotion), moeturundust (fashion marketing/management), kuid ka stilistikat eraldi. Kasulik on vaadata erinevate erialade õppekavasid, sest ülikoolides on need erinevad ja nt fashion communication ei pruugi igas koolis pakkuda stiliseerimise moodulit.

Väljapaistvate ideede, innukuse, töökuse ja heade tutvustega on võimalik oma tee üles ehitada ka ilma vastava hariduseta. Tugev huvi stilistika vastu ja valmidus vaeva näha on hea stilisti alustalad.

YouTube’s on üks väga hea seeria ‘Fashion Stylist Tutorials’ Erica Matthews poolt, mis seletab lahti kõik vajaliku, mida üks algaja stilist teadma peaks. Leiad need videod SIIT! Lisaks Lauren Messiah (LINK), kelle kanalilt leiab hulgaliselt videoid, kuidas oma stiili arendada, aga ka stilistidele suunatud videoid.

If you found it educating, inspiring or motivating, you can share it with your friends:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *